Wednesday, March 23, 2011

Tanggungjawab suami/isteri

bukan senang nak pikul tanggungjawab sebagai suami/isteri, tambah2 lagi si suami....ternyatalah tanggungjawabnya lagi besar. tanggungjawab mendidik isteri & melindungi keluarga. sebab itulah suami diberi penghormatan untuk menjadi imam dan ketua keluarga.

ramai yang selalu tertanya tanya...kenapa jodoh belum sampai lagi. jangan cepat mengeluh...tapi sentiasalah bersyukur. Allah maha mengetahui setiap sesuatu yang berlaku. walaupun kita yakin kita dah bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami/isteri..tapi hakikatnya mungkin kita belum betul2 bersedia lagi...mungkin sebab tu lah Allah "hold" dulu untuk kita mendirikan rumah tangga hinggalah kita betul2 bersedia bukan saja dari segi kewangan...tapi juga dari segi emosi..mental & fizikal.

hakikatnya bahagia itu sebenarnya senang je untuk kita gapai..asalkan kita ada persefahaman & kesabaran yang tinggi. tambah2 lagi bila isteri sedang mengandung. suami sepatutnya faham dengan keadaan isteri sekarang ni. bukan senang nak sesuaikan badan dengan keadaan baru macam ni. tambah2 bila mengandungkan anak sulung...langsung takde pengalaman lagi nak adapt ngan keadaan baru. ia macam satu kejutan pada badan dan emosi. yep...ibu mengandung sebenarnya banyak bermain ngan emosi...di sinilah peranan suami..menyokong & sentiasa berada di sisi isteri..jaga hati & perasaan isteri dan baby dalam kandungan. kadang2 terasa nak menangis je tetibe.kalau ada yang tak kena sket mudah terasa hati dan merajuk.

Hebatnya seorang ibu..menahan segala sakit penat lelah selama 9 bulan demi bayi yang dikandungnya...sebab tu lah dia layak diberi ganjaran syahid andai mati demi melahirkan bayinya. sebab tu lah...lelaki kena paham..ibu mengandung bukan sengaja nak ngada2...nak manja2..tapi tu sume perbuatan yang tak dapat nak control2...pagi petang siang malam selalu rasa tak selesa...tidur tak kena..duduk x kena...

wahai suamiku..terima kasih kerana sentiasa bersabar & menjaga sayang dengan baik selama ni. semoga Allah beri kita kekuatan untuk mengahadapi tempoh ini. sebenarnya kalau kita sentiasa bersabar & bersyukur...tempoh mengandung akan jadi satu saat yang amat amat menggembirakan & membahagiakan kita

4 comments:

ardinihumaira said...

:) semoga kita jadi siteri yang solehah, amin

zOeY zAu YaH said...

belum layak lah saya ini hi hi

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

semoga kita sentiasa berpegang pada agama dalam menjalankan tanggungjawab sbgai suami isteri yang soleh dan solehah..aminn


salam singgah dari mummy weiyda❤
keep it up blogging ya dear❤
‎(◕‿◕✿)

hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

♥Ana el Zahra♥ said...

amin...